Christelijk onderwijs geven en ontvangen is een niet-vrijblijvende keuze voor leerkracht, kind en ouder. Op onze school bidden, zingen, vertellen, bespreken en vieren we.  We leven voor in woorden en daden. We vragen ons daarbij steeds af What would Jesus do?

Samen en wederzijds vertrouwen veronderstellen wij als basis in het educatief partnerschap met ouders. Ieder in zijn rol: De ouder als ervaringsdeskundige, de leerkracht als prof. pedagoog en didacticus. Het uitgangspunt is altijd het gegeven dat ouder en school het beste willen voor het kind. We voelen ons met elkaar verbonden: Dus korte communicatielijnen. Onze communicatie laat zich zowel intern als extern als tijdig, voorspelbaar, transparant en integer (feitelijk en emphatisch) kenmerken.

Normen en waarden: We hanteren een beschreven norm en weten wat waardevol is voor de ontwikkeling van de leerlingen. Dit doen we vanuit een actieve houding, als onderdeel van het curriculum. Vanuit dat perspectief is het vak Burgerschapsvorming een belangrijk onderdeel van het curriculum. Tegelijk denken en doen we in termen van vergeving, verantwoordelijkheid, geduld, empathie, ….

Een positief pedagogisch klimaat zien we als basis, als voorwaardelijk en niet als doel. Is de sfeer op school goed, veilig, rustig en gekenmerkt door structuur en nodigt het uit tot spelen en leren, dan hebben we eens fundament om op te bouwen. Het kader zijn de schoolregels, klassenregels, kanjerafspraken interne afspraken. We leggen dit vast in onze Interne schoolgids. Het wordt ons inziens positief door ‘gezien te worden’, erkenning, afstemming, uitdaging, …

Een stevige basis wil zeggen:

                -hoge en reële ambities en opbrengsten t.a.v. de hoofdvakken (rekenen, technisch en begrijpend lezen, taal en spelling)

                -hoge en reële ambities t.a.v. vormingsgebieden

                -hoge kwaliteit van het primaire proces

                -kwalitatieve zorgstructuur

We onderscheiden ons door oog voor talent te hebben. Een kind is meer dan cognitie; We werken aan ontwikkeling van creativiteit, spel, expressie en executieve functies. Ontwikkeling en ontplooiing zijn voor ons geen synoniem. Ontplooiing veronderstelt de metafoor van ‘uit de knop komen’ en jezelf worden, een persoonlijkheid vormen. Ontwikkeling zien we als een meer meetbaar proces van nieuw aangeleerde kennis en vaardigheden.

De woorden ‘gedegen gevormd’ zien we in het kader van persoonlijkheidsvorming. Het is voor ons geen ‘bijvangst’.  Het is een belangrijk en op zich staand doel van ons onderwijs. De leerlingen worden voorbereid op de toekomst. Ze zijn binnen 10 á 15 jaar volwassen lid van de maatschappij. Dan is het 2034 of 2039. We weten niet hoe de wereld er tegen die tijd uitziet. Wel weten we dat ze goed geaard en toegerust moeten zijn. Denk hierbij aan persoonlijk leiderschap, mediawijsheid etc.  Een kind ontwikkelt zich met hart, hoofd en handen; We zien en benaderen het kind als geheel, waaronder het sociaal emotioneel aspect van de ontwikkeling.

Het is een zaak van Samen groeien, leren, creëren en ontdekken; Samen / zelfstandig: Met eveneens aandacht voor 21st century skills en executieve functies. De leerlingen spelen en werken: Met name de jonge leerlingen leren door te spelen en ontdekken. Ze werken in het platte vlak, maar juist ook 3D. Passend bij de ontwikkeling van het kind.

Nieuwsgierigheid is de bron van het educatieve proces; Dat maakt dat de leerlingen betrokken en gemotiveerd zijn bij de lessen. De natuurlijke nieuwsgierigheid (leergierigheid van het kind) is steeds ons vertrekpunt. Het kind is eigenaar van het leerproces. Die combinatie leidt tot betrokkenheid en motivatie. We denken bijvoorbeeld aan eigen dag- en weekplanningen, portfolio, presentaties etc.

Kinderen groeien door succes: Succeservaring is de katalysator van de ontwikkeling. Onze leerlingen ontwikkelen hun moreel kompas: Ze ontwikkelen het besef van wat goed/slecht, nastrevenswaardig of verwerpelijk is en democratische waarden. Wij starten hierover constant het gesprek en leven voor vanuit onze waarden en normen. De leerkracht is het voorbeeld. De school is de oefentuin.

We werken aan het zelfvertrouwen en zelfkennis: Weet wie je bent, wat je talent/valkuil is, je ambities. Weet ook dat het goed is. Je bent altijd deel van een geheel. Dat geeft zelfvertrouwen. Een basis voor elke ontwikkeling. Ons ideaalbeeld is dat de leerlingen later, als ze volwassen zijn verantwoordelijke en sociale leden van de maatschappij. Om die reden staat burgerschap op onze agenda.

Het team van de Paul Krugerschool ontwikkelt voortdurend het onderwijs: Scholing en professionalisering is een on-going proces voor alle betrokkenen van onze school. Verbetering/ontwikkeling van het primaire proces is een zoektocht zonder eind. We willen voor onze kinderen blijvend betekenisvol en boeiend: Inhouden worden in contexten en onderlinge relaties aangeboden; actueel, binnen en buiten de school, vakoverstijgend (thematisch).

We streven naar zo veel mogelijk passend onderwijs…. Voor alle kinderen. Het basisaanbod is zo rijk geschakeerd dat veel kinderen met uiteenlopende onderwijsbehoeften passend worden bediend. Daarnaast zijn er kinderen die vragen om een passende uitzonderingsaanpak. Dat is onze ambitie.